- This topic has 0 odgovora, 1 glas, and was last updated 2 godine, 11 meseci ranije by Pavlović Goran.
-
AutorČlanci
-
31.12.2021 u 15:12 #519557Pavlović GoranUčesnik
Posle završetka jesenjih radova, da bi mehanizacija bila spremna za garažiranje, potrebno je na odgovarajući način očistiti. Samo besprekorno čiste mašine bez ostataka zemlje i prašine na sebi možemo garažirati. Pre garažiranja je neophodno izvršiti konzervaciju koja ima za cilj sprečavanje i usporavanje negativnog dejstva atmosferskih uticaja (kiše, vlage, mraza, leda, snega). Vlažnost vazduha veoma utiče na korozivnost atmosfere. Kada je vlažnost vazduha 100% gubitak materijala može biti i do 1kg metala/m² godišnje. Veći gubici materijala nastaju od rose i kapljica nego kada bi se deo uronio u vodu. Za konzervaciju se upotrebljavaju zaštitna ulja, kao i zaštitne masti i tečnosti. Zaštitna ulja su namenjena sprečavanju korozije, a sadrže i rastvarač, koji rastvori nečistoću i ispari. Garažiranje može biti u zatvorenom prostoru, poluzatvorenom i otvorenom. Najčešće se u zatvorenom prostoru, koji pruža i najveću zaštitu, drže traktori, prskalice, sejalice, kao i elementi mašina (lanci, remenje, kardani, akumulatori i slično). Poluzatvoreni prostori u principu predstavljaju nadstrešnice koje sprečavaju nanošenje kiše i snega na mašine. Najčešće se pod nadstrešnice garažiraju kombajni, rasipači đubriva, prikolice, kosačice, motokultivatori i drugo. Na otvorenom se najčešće ostavljaju plugovi, tanjirače, valjci i podrivači. Sve mašine tokom zimskog razdoblja mirovanja treba čuvati u zatvorenom, suvom i tamnom prostoru. Znači, mašine se mogu ispravno čuvati samo u šupama, nadstrešnicama, hangarima ili garažama i građevinama namenjenim za tu svrhu. Pre pripreme mašina za vreme mirovanja svi nedostaci koji su se pojavili tokom rada treba da se poprave. Sve oštećene i polomljene delove treba odmah zameniti. Otklanjanje nedostataka na mašini ne sme se odgađati, jer se tokom mirovanja često zaboravi šta je na mašini neispravno ili oštećeno. Pranje mašina treba se obaviti na za to predviđenom mestu kako se ne bi zagadila okolina sredstvima za pranje i odmašćivanje. Važno je pranje izvršiti temeljno. Kod većine mašina za pranje i čišćenje se koriste uređaji za pranje vodom koja je pod pritiskom, i komprimovani vazduh. Kad se na farmi nalazi veći broj mašina dobro je nabaviti i kompresor za vazduh i uređaje za pranje vrućom vodom pod pritiskom. Ako se koriste uređaji za pranje vodom pod visokim pritiskom, tada treba biti pažljiv da se voda ne usmerava direktno prema gumenim delovima i semerinzima, elektro uređajima, ležajevima, lamelama radijatora i hladnjaka, kao i drugim osetljivim delovima. Svaka mašina se mora očistiti temeljno, na svim mestima što je moguće bolje. Ipak, svaka mašina ima kritična mesta na koja se mora obratiti posebna pažnja. Kod kombajna su to kućišta ležajeva, osovine oko kojih se omotaju biljni ostaci, bunker za zrno (posebno dno bunkera ispod spirale), grlo spirale za pražnjenje bunkera, elevator za zrno itd. Posebno je velika teškoća ako u kombajnu ostanu zrna ili biljni ostaci koji navlače vlagu iz vazduha. Sojina prašina i ostaci su jako higroskopni. Slamotresi na kombajnima su takođe kritično mesto. Kod kombajna je jako opasno ako se prostor oko motora ne očisti kvalitetno jer može doći do samozapaljenja i požara tokom zimskog mirovanja, ali to je ipak ređi slučaj, ali ovaj prostor se često „zaboravi“ očistiti i do požara dođe početkom rada u sledećoj sezoni. Posle čišćenja i pranja mašina, treba je potpuno osušiti i zaštititi od korozije. Mašine, koje se dobro osuše posle pranja i zaštite sredstvima protiv korozije trebaju se podmazati kako bi nova mast istisnula kapljice vode iz ležajeva. Na taj način će se zadržati visoka vizualna, funkcionalna i upotrebna svojstva mašina i oruđa i posle dugog vremena čuvanja izvan sezone rada i tokom zime. Plugovi i slične mašine imaju radne delove koji tokom rada nisu zaštićeni od korozije. Te delove je posle dobrog pranja i čišćenja potrebno zaštititi nekim zaštitnim premazom. To je moguće uraditi motornim uljem, tovatnom mašću ili nekim specijalnim antikorozivnim premazom. Rasipači mineralnih đubriva su posebno osetljivi na pripremu za duže razdoblje mirovanja. Naime,mineralna đubriva su hemijske supstance, soli raznih kiselina, koje su izuzetno agresivne na metalne delove rasipača. Najizloženiji su izuzimači i dozatori mineralnog đubriva, ali i drugi delovi rasipača. Posle svake upotrebe rasipač treba odmah dobro oprati. Dobro opran treba se osušiti i premazati sve habajuće delove antikorozivnim sredstvom. Sve mazalice treba odmah posle korišćenja i pranja podmazati kako bi se istisnuo vazduh iz ležajeva. Sva mesta s oštećenim lakom treba odmastiti, očistiti od korozije i ponovno obojiti. Za vreme zimskog mirovanja može doći do smrzavanja vode u cevima prskalice (atomizera) ukoliko nije čuvana u prostoru gde je temperatura cele zime preko 5° C. Posle pranja prskalice u svim cevima ostala je čista voda. Prskalica može da ima dosta razgranatu mrežu cevi, a u tom slučaju u cevima se nalazi određena količinu zaostale vode koja se ne može izbaciti.. Kako bi u celom sistemu ostalo što manje vode, mogu se odvrnuti creva na usisnoj strani i na pumpi, pa time isprazniti najveći deo vode.
Tri najvažnija pravila za čuvanje mašina na duži vremenski rok su: očistiti, osušiti i podmazati.
Goran Pavlović
PSSS Smederevo -
AutorČlanci
- Morate biti prijavljeni da biste odgovorili u ovoj temi.