Karakteristike motornih ulja

  • This topic has 0 odgovora, 1 glas, and was last updated 1 nedelja ranije by Miladin Vitorovic.
Gledanje 1 članka (od 1 ukupno)
  • Autor
    Članci
  • #598259
    Miladin Vitorovic
    Učesnik

      Karakteristike motornih ulja

       

      Motori sa unutrašnjim sagorevanjem , su složeni mašinski mehanizmi, sastavljeni od pokretnih I nepokretnih delova u relativnom kretanju , kojima se podmazivanjem obezbeđujemo dug i pouzdan rad. Da bi ulje zaslužilo epitet  “ dobrog “ ulja , mora da ispuni sledeće zahteve:

       

       

      1. Podmazivanje svih delova u motoru.da bi se neutralisalo trenje
      2. Hlađenje, dodatno odvođenje toplote , osnovno hlađenje motora je vodom .
      3. Zaštita od korozije.
      4. Zaštita od habanja.kliznih površina cilindra, karika, vođica,

      ventila bregaste osovine, klipnjače, klackalice ventila, ležajeva …

       

      Pored ovih osnovnih  zahteva , savremena ulja moraju ispuniti i sledeće zahteve  :

       

      1. Kompatibilnost sa zaptivkama. Zaptivke se, pod dejstvom ulja ne smeju skupiti, stvrdnuti ili da počnu pucati. Dozvoljeno je samo lako bubrenje zaptivki. Ulje mora biti kompatibilno sa

      svim vrstama zaptivki koje su ugrađene.

      1. Visoka termička i oksidaciona stabilnost, što omogućuje duže intervale zamene

      ulja. Zadatak ulja je da spreči nastajanje oksidacionih produkata u obliku tetnih kiselih

      primesa, kao i nastajanje taloga.

      1. Deterdzentno delovanje. Ulje mora imati sposobnost čišćenja i pranja motora od

      nastalih taloga i nečistoća prilikom sagorevanja.

      1. Disperzantno delovanje. Prilikom sagorevanja nastaju netopive čestice koje moraju

      ostati u ulju, ali fino rasprđeni, lebdeći u uljnoj masi, što znači da se ne smeju taložiti na

      delovima motora.

      1. Sposobnost neutralizacije. Prilikom sagorevanja dizel goriva, u prisustvu vode, koja

      je tako|e produkat sagorevanja goriva, nastaju sumporna i sumporasta kiselina koje su

      vrlo korozivne. Ulje ima zadatak da neutrališe ove kiseline, dakle, mora biti alkalne

      prirode. Mera alkalnosti se meri totalnim baznim brojem (TBN).

      1. Sposobnost prijanjanja. Ako pri punom opterećenju i visokim temperaturama

      prekinemo rad motora, mora na mestima gde se vrši podmazivanje ostati sloj ulja koji će

      kod sledećeg startovanja motora sprečiti oštećenja zbog rada “na suvo”.

      1. Otpornost prema penušanju. Prilikom rada motora ulje je uskovitlano i meša se sa

      vazduhom što ima za posledicu stvaranje pene. Nastala pena vrlo negativno utiče na uljni

      film i podmazivanje, pri čemu nastaje povećano habanje i oštećenje delova. Ulje mora

      imati sposobnost što bržeg izdvajanja vazduha i spreči nastajanje pene.

       

      Osim ovih zahteva potrebno je ispuniti i dopunske zahteve u odnosu na motor:

      12 Zaptivanje prstenastog zazora izme|u klipa i cilindra.

      1. Prenos pritisaka sagorevanja sa klipa preko klipnjače na radilicu.

       

       

      Nameće se zaključak da bez pravilnog podmazivanja kliznih površina motora nema ispravnog rada motora. Zato je funkcionisanje sistema za podmazivanje motora veoma odgovoran ,  jer se ulje mora dopremiti do svih  kliznih površina bez obzira na pristupačnost mazanja.

      • Literatura

       

      1. Stojilković. M. Primena maziva, YUNG, Beograd, 2001.
      2. Stručni materijal: John Deere, Massey Ferguson, Caterpillar, Volvo

       

      PSSS Smederevo

      Miladin Vitorović

      Savetodavac za mehanizaciju poljoprivrede

    Gledanje 1 članka (od 1 ukupno)
    • Morate biti prijavljeni da biste odgovorili u ovoj temi.