- This topic has 0 odgovora, 1 glas, and was last updated 3 godine, 9 meseci ranije by Čalić Srđan.
-
AutorČlanci
-
22.03.2021 u 17:37 #517374Čalić SrđanUčesnik
FUNKCIJE AMBALAŽE I PAKOVANJA
Osnovne funkcije ambalaže su mnogobrojne i ovde navodimo sledeće:
da prihvati proizvod, bez njegovog rasipanja;
da štiti proizvod od spoljnjih uticaja;
da prilagodi i prezentira proizvod prema uslovima tržišta, standardu potrošača, običajima i navikama naroda;
da je lepo oblikovna i da svojim dizajnom i estetskim izgledom pomaže prodaju proizvoda;
da odgovara uslovima skladištenja, transporta, rukovanja i distribucije proizvoda;
da se uklapa u savremeni automatizovani proces proizvodnje;
da je jednostavna i praktična u primeni;
da je ekonomična;
da odgovara svim propisima: sanitarnim, pravnim, trgovačkim itd.;
da pruža sve informacije o proizvodu kao i o načinu njegove upotrebe;
da ima datum proizvodnje i rok upotrebe sadržaja;
da je na deklaraciji označena masa proizvoda i cena (ako se to zahteva);
da se vidi naziv proizvođača i drugi uslovi koje propisuju pravilinici za deklaraciju prehrambenih i farmaceutskih proizvoda.
Lanac puta proizvoda od proizvođača do potrošača, mada za sve proizvode nije isti, mora biti dobro organizovan, pošto od toga zavisi da li će proizvod na vreme i u ispravnom stanju stići do kupca.
U okviru ovog, nesumnjivo, poseban značaj ima ambalaža i poznavanje funkcije pakovanja.
Pored osnovne funkcije (zaštita od štetnih fizičkih, hemijskih, bioloških uticaja), težnja za očuvanjem sadržine, kao i razvoj proizvodnih snaga nametnuli su ambalaži niz drugih funkcija.
One su:
tehnološka;
transportna;
prodajna;
propagandna;
konkurentna;
distributivna i
sociološka funkcija.
Tehnološka funkcija proizilazi iz potrebe da se operacija pakovanja neposredno nadoveže na masovnu automatizovanu proizvodnju.
Transportna funkcija je posledica racionalizacije transporta i skladištenja i težnje da se maksimalno iskoriste prostor i prevoz.
Prodajna funkcija je povezana sa sistemom samoposluga gde pakovanje predstavlja osnovni preduslov ovog načina trgovanja.
Propagandne funkcije neodvojive su od prodajne funkcije pakovanja. Naime, savremeno pakovanje uspostavlja komunikaciju sa potrošačem uz pomoć teksta, slika, boje, oblika, itd.
Кonkurentna funkcija pakovanja proizilazi iz činjenice da ono omogućava individualizaciju proizvoda. Originalnost pakovanja, bilo po izgledu i emocionalnom utisku koji stvara bilo po funkciji, daje mu određena konkurentska svojstva.
Savremenu distribuciju ne treba posebno isticati u ulozi pakovanja. Ono je omogućilo da se kroz masovnost ide ka snižavanju troškova proizvodnje i proširenju tržišta.
Sociološka funkcija se ogleda u činjenici da je zahvaljujući pakovanju niz proizvoda koji su nekad smatrani luksuznim postao dostupan širokom stanovništvu.Srđan Čalić, spec.str.inž. prehrambene―tehnologije
-
AutorČlanci
- Morate biti prijavljeni da biste odgovorili u ovoj temi.